Monday, May 11, 2009

Perhentian oh perhentian..

Semalam b4 my frens bertolak ke Melaka, tiba2 terkeluar psal Perhentian island..pastu td chatting ade terkeluar jgk psal perhentian..pergghh bes x hengat masa g perhentian last year..really miss those moments..nk g perhentian ni kalau dr KL lebih senang kalau ke Kota Bharu..aku pn xtau kenapa..org ckp cmtu..aku ikut je la..hehe so i took a Transnasional bus to Kota Bharu from hentian Putra..double deck dowh..ske aku..hehe dok plak blkg skali, seat x belh turunkan..so tercacak je la aku utk 8jam dari KL ke KB. agak seksa tp slamber la..awek cun dok seblah time..Mek Kelate..haha bdk skolah agama kot..so smpai2 Hadi amek kt stesen bas and that time a few of my friends pn dh smpai dr tmpt masing..around 6 am kot aku smpai..

next kitorg g mkn kt tmpt yg xde kt tmpt lain selain Kelate..serius aku x penah jumpe..dia stail bar skit..menarik sgt n mknn dia mmg terbaik..masing2 bedal 2 bungkus..hahaha kebulur la katakn..dh puas melantak nasi di pg hari hadi pn membwk kitorg ke destinasi seterusnya iaitu pantai apa pn aku xtau..tp on the way to kuala besut la..pg2 mana nk ade org kn..kitorg je yg ade..dh la panas gile..huh x bleh lama kitorg pn gerak tros ke jeti Kuala Besut..tiket bot setel, chalet setel..masa yg ditunggu2 telah tiba..yeehaaa!!! hadi kami tinggalkan. kesian dia, nk ikut tp mak dia x bg..haa pdan muka, merayau kt JB lg..dh xbleh ikut..huahuahua

day 1

we had an around 20 minutes ride to Perhentian..kalau nk tau, Perhantian ni ade 2..Perhentian kecil and Perhentian Besar..the boat dropped a few passenger at Perhentian Kecil b heading to Perhentian Besar..msa kt jeti tu tgk air dia, perghh rasa mcm nk terjun la2 tu jgk..cantik..serius..aku pn xtahan la nk mndi..slalu mndi swimming pool je..hehe we reached Perhentian in the afternoon so there was no people on the beach except few hot white chicks yg baring2 baca novel..gile..panas tu..tahan diorg..haha we all stayed in Flora Bay Resort..it was nice..xramai org and agak sunyi..mmg relax..

in the evening kitorg tron la ke pantai..main2 air skit..warm up..hehe nnt nk snorkelling plak..kena la bwat water confidence skit..so aizat and i berenang la ke tgh2 skit..cari tmpt dlm..main ikan nemo..cute dowh..tp garang..kuat menggigit walaupn x sakit..heh soo damn protective la that fish..md arep plak mintak ngajar berenang..haha mst dia x tahan tgk aku n aizat berenang skit punya syok..so ajar la skit2..smpai dia bleh kayuh2..

mlm plak cari port mkn..mknn diorg mmg menarik..tp mhl cam cipan..tp nk bwat cmana..tu je yg ade..xkn nk berenang balik kuala besut mkn..hehe the food was nice. kitorg order ikut set je..tu je yg mmpu..yg paling kelakar, in Perhentian, mineral water and fresh orange cost u the same.hahaha dua2 rm4.00..gilo ko..xde marketing strategy lgsung..konfem la org minum fresh orage..ish2..after dinner kitorg lepak2 je kt pantai..lepak 3 org psang lagu kt hp..huh bes..the sky was so bright that nite..siap bleh kira tahi bintang u..mana nk dpt??? that nite we slept late..menghayati keindahan alam la katakan..everyone should give it a try..x rugi sesen pn..

day 2

as usual, we woke up around 8/9..xkn nk bgn pkl 2 jgk kn..rugi la g sana kalau nk tdo je..we decided to go for snorkelling that day..b4 that we had bfast at the same place..masing2 lapa..dh la nk berenang konfem need alot of energy kn..mkn dh setel, so went to the snorkelling booth to take all the gears needed..echeh..gaya mcm scuba diving je nk gears2 ni..haha everyone payed rm45.00 each..masa tu agak berat gak la..yela..rm45.00 burn cmtu je..puff..huhu we all naik bot to the first checkpoint..it was at the other side of the island..ramai dh org kt ctu..ada la dlm 10 org kot..point tu tmpt tgk ikan jer..bg mkn roti..stuff like that la..mmg cantik2 ikan..tp aku takot skit sbb diorg mcm ganas..aku terbayang piranha je..huhu dh la dlm gile dasar dia..ada la about 10-15 metres kot..gayat skit..hehe

next we went to the penyu point..ni mmg paling bes la..terjun je dari boat tiba2 org kecoh..ade penyu..wah..xpenah tgk dpn mata tiba2 ade penyu berenang skali plak kn..mmg jakun la aku ni..who cares..trip guide tu kata penyu tu sgt2 rare nk jumpa..and ada sepasang plak tu!!! masing kejar la penyu tu..huh yg terer menyelam apa lg, turun ke bwh la..hehe kejar smpai la penyu tu ilang..trip guide tu kata penyu tu kira mcm legend la..sangat jarang and sape yg jumpa tu mmg bertuah..hoh rasa bangga aku time tu..

then we moved to satu tmpt yg coral dia lawa giler..tp aku geli tgk coral..xtau sbb apa..tgk bleh, sentuh sory..i'd rather not..huhu aku pn x minat sgt bnda2 mcm coral ni..i prefer animals..pastu kitorg moved to the last point..the SHARK point!!! hahaha x sangka ade jgk dlm trip tu..gile ape..ikan kecik2 pn aku takot, kalau shark konfem la kecut..sharks ni susah skit nk nmpk..sbb colour dia lebih kurg dgn dasar laut yg berpasir..aku nmpk pn 2kali je..tu pn dia jauh kt bwh..kalau kt seblah konfem org tgk aku lari atas air la..hahaha sedikit research baru aku tau tu adalah shark yg common, Blacktip..mmg bnyk everywhere, tp kalau dh nama shark, konfem la gigi dia mcm gergaji kn..haha cuak2..yg md arep pulak lg bes, dh naik boat nk balik bleh dia tnya, shark tu liar ke?? apekelahanatnye soalan tu..konfem la liar dowh..hahaha dia ingt org bela..sengal jgk kwn aku sorg ni..yg aizat plak kecewa sbb x jumpa shark..gilo, aku yg rabun pn nmpk, dia bleh x nmpk..haha

so kitorg pn balik la dgn happy..hehe except aizat yg x puas ati sbb xdapt tgk shark..balik pn dh tgh hari..so we went for lunch..mkn kenyang2 balik chalet rehat..around 5 aizat ajak aku g shark point tu balik..huh nak g naik ape? bapak jauh..tau naik apa? naik KAYAK!!!! hahaha masing2 bwat keja gile..sewa sbijik kayak then kayuh la slow2 ke shark point tu..huhudh la xreti kayuh..aku sorg plak tu yg kayuh..siot je bdk kecik sekor tu..relax je dia..dh la gomok..hahaha so we reached the shark point around 30 minutes later..aizat pn terjun la cari shark and i stayed in the kayak..xde org nk jaga..lgpn aku dh penat time tu..suddenly aizat dengn cemas came to the kayak..dia tkejut sbb nmpak shark besar..haa padan muka kau..nk sgt..hahaha dia x brani brenang jauh2 dh..kesian..dh puas dia berenang we all pn balik..md arep tgh sedap mmbuta..penat sgt la tu..dh la muntah tgh snorkelling..xpe..biarkn..

mlm tu mcm biasa la..mkn at the same spot..ape aku mkn aku pn x ingt..heh dh mkn lepak2 then aku balik tdo..penat giler aritu..berendam punye lama..huh tdo x sedar2 dh..smpai la ke pg..

day 3

pg tu kitorg sempat la mndi kejap..last shot la mndi laut..sbb by noon we were supposed to head back to mainland..kemas2 brg we all pn tunggu la bot..smpt jgk snap a few pictures..rase mls sgt nk balik..huh tp apa nk bwat..nk extend pn duit xde..tpaksa balik jgk la..huhu smpai jeti kitorg melahap dgn rakusnye kt kedai mkn tepi jeti tu..lama xmkn mknn murah katakn..haha hadi pn smpai amek 3 of us kt jeti..huh kejelesan jelas terpancar di wjah hadi..hehe xpe..next sem plan nk g lg..sume bleh join..

then he took us to his home in bachok..wah besar sungguh ruma dia..dlm kwsn kmpung yg tenang..rehat2 dlm sejam we all pn head to KTM station..haa...konon2 melancong ala2 backpackers..kitorg decided to take a train from KB to KL..kitorg naik kt wakaf bharu..it was a huge mistake..trip yg supposed to be 8 hours lajak jd 14 hours..giler..lama tu..aku naik flight 8 jam smpai mekah dh..kalau 14 jam dkt nk smpai london dh kot..hahah in the morning we reached KL sentral n masing2 kepenatan..mau x penat, ddk dlm train for 14 hours..huh mana mau..haha then we all pn berpecah kt sana..masing2 ada hala tuju sendiri..aku pn balik ke rumah dgn hati yg hepi tp 1 bdn pedih sbb sunburn tahap cipan..haha

dh2..tu je la..pndai aku bwat essay..kalau bwat assignment terkedek2 nk bwat..haha k la, chowchinchau. njoy the pictures!!

No comments:

Post a Comment